גיידבוק – ואדי חג’ר מנזר מרסבא

מאת: יערון פוזננסקי

מנזר מרסבא הוא אחד המקומות היפים והמרשימים בארצנו.

המנזר המרשים בנוי על צלעו של קניון נחל קדרון. הוא הוקם במאה ה-5 על ידי הנזיר סבאס והיה פעיל מאז באופן כמעט רציף – כ-1,500 שנה!! מדרום לו מתחתר קניונו הקטן של ואדי חג’ר, יובל קטן הנשפך לנחל קדרון. שילובו בביקור במנזר ובסביבתו משדרג את הטיול במקום.

 

סנפלינג במרסבא

הגעה למנזר מרסבא:

ההגעה למנזר מרסבא, לישראלים, לא אפשרית בכבישים רגילים, שכן אף על פי שהמנזר נמצא בשטח C, כביש הגישה אליו עובר בשטח A, דרך הכפר עובידיה. לכן הדרך היחידה לישראלים להגיע היא דרך השטח.

אופציה א’ – הגעה דרך בקעת הורקניה. מאפשרת הגעה עם רכב פרטי (בזהירות), רק עד כק”מ מהתצפית. החסרון בזה הוא שיש להשאיר את הרכב שם, מקום שעלולים לפגוע בו תושבי הסביבה. רכב 2X4 גבוה יכול להמשיך עוד, כמעט עד התצפית.

נוסעים על כביש 1 ממעלה אדומים לכיוון ים המלח. לאחר שעוברים את מצפה יריחו, מגיעים לצומת הפניה ימינה (דרומה) לנבי מוסא (נ.צ. 35.42761 / 31.79805). פונים וממשיכים בכביש. הכביש חוצה את בקעת הורקניה, ולאחר הבסיס הצבאי הופך לאטו יותר ויותר משובש. מגיעים לדרך מסומנת סמ”ש ירוק הפונה ימינה, ומיד לאחריה דרך המסומנת סמ”ש כחול (נ.צ. 35.37927 / 31.70614) בה יש לפנות. נוסעים בה. בתחילת 2020 היא הוכשרה לנסיעת רכב פרטי עקב העבודות להכשרת ניקוז לביוב של נחל קדרון. הדרך הנוחה נגמרת בפרוייקט הניקוז (35.33945 / 31.70821). מכאן ניתן להמשיך, אם הרכב גבוה, עוד קצת.

כשלא ניתן להמשיך עוד עם הרכב יש להשאירו ולהמשיך ברגל (בהצלחה עם למצוא אותו בחזור…). ממשיכים עוד מעט צפונה עד שפוגשים דרך הפונה שמאלה (מערבה) המובילה אל התצפית. שם ישנו שביל רגלי היורד מטה אל הנחל, אותו חוצים על גשרון קטן ועולים ממנו אל המנזר למעלה.

אופציה ב’ (העדיפה) – הגעה בשטח דרך קידר. מצריך רכב 4X4, גם ג’יפונים “רכים” יכולים.

נוסעים על כביש 1 מירושלים מזרחה ופונים במחלף מעלה אדומים לכיוון קידר הישנה. עם ההגעה לקידר הישנה (נ.צ. 35.30095 / 31.74731), לפני שער היישוב, לפנות ימינה לדרך עפר ובפניה הראשונה שמאלה. סעו על הסמ”ש האדום עד לצומת עם סמ”ש שחור (נ.צ. 35.32734 / 31.73855), בו יש לפנות ימינה (דרומה). ממשיכים לנסוע. לקראת סוף הדרך השחורה ישנם שני מעברי נחל זורם. זה נראה נורא, אבל זה לא. שלבו הילוך נמוך וסעו לאט ובקצב קבוע. את המעבר השני מוטב לקחת מן הצד הימני יותר (נכון למרץ 2020, בצד השמאלי יותר עמוק). ממשיכים לנסוע עד להגעה לגשר החוצה את הנחל, וכאן גם הסתעפות של הדרך לסמ”ש כחול מימין ומשמאל (נ.צ. 35.32913 / 31.71522). פניה שמאלה תוביל אל מרפסת התצפית (ג’יפונים רכים יתקשו לעלות בדרך זו), אנו נפנה ימינה בדרך הכחולה המובילה אל המנזר.

ביקור במנזר: הביקור אפשרי רק לגברים. יש להגיע עם מכנס ארוך וללא נשק. שעות ביקור 9:00-14:00 (המנזר סגור למבקרים בימים רביעי ושישי).

ואדי חג’ר:

המסלול קצר מאוד. הוא מעגלי ומתחתיתו ניתן לעלות חזרה. במסלול 2 מפלים המחייבים גלישה – 10 מ’ ו-35 מ’ (החישוב הוא מהעגינה, בפועל המפל קצר יותר). חבלים – 2 של 35 מ’. עגינות – בולטים, אך יש להביא ציוד השארה, למקרה שיוסרו ע”י מאן דהוא.

הואדי לא נמצא בשטח שמורה.

 

 

סנפלינג בואדי חג'ר

הגעה למסלול:

חונים את הרכב בחניון העליון של המנזר (נ.צ. 35.33046 / 31.70519).

מדרום למבנה המנזר הגדול, ישנו מגדל העומד בודד, הוא מגדל הנשים. על פי תקנון המנזר, עוד מימיו של הנזיר סבאס, חל איסור על כניסת נשים למנזר. גם אמו לא הוכנסה אליו כשבאה לבקרו. לשם אירוח נשים נבנה מבנה בודד מול המנזר.

בכדי להתחיל את מסלול הטיול, הולכים לכיוון מגדל הנשים, ומקיפים אותו. מצידו השני ישנה אמת מים מבטון. הולכים עמה לכיוון דרום כמה דקות עד שמגיעים לערוץ קניוני קצר וברור הנשפך אל הקניון האימתני של נחל קדרון.

מסלול הגלישה: נ.צ. תחילת המקטע הקניוני: 35.32940 / 31.70352.

בהתחלה מקטע קניוני קצר שעוקפים מימין. העיקוף המיידי קשה, ולכן מומלץ לגלוש שם, אם באמצעות עגינה טבעית על סלעים באזור, או אולי כדאי שהמתקשים יגלשו על עגינת אדם, והמיומנים ירדו בכח ידיים.

הליכה קצרה מובילה לגלישה בנקיק יחסית צר.

 

גלישה 1 – 10 מ’. יש בולט מכאני אחד. ניתן גם לעשות עגינות טבעיות על סלעים מסביב.

בהמשך יש מדרגה לרדת דיי בקלות ומגלשה ארוכה שניתן לרדת על הישבן. גם כאן מומלץ לשים אבטחה למתקשים.

מיד לאחר מכן המפל האחרון והגבוה של המסלול.

גלישה 2 – 35 מ’ מעגינת שרשרת המרוחקת משפת המפל.

לאחר כשליש מהגלישה מגיעים למדף השייך למבנה נזירים. ממשיכים לגלוש עד תחתית המפל.

חזרה לרכב: משמאל יש דרך העולה חזרה למנזר, דרכה ניתן גם להגיע לגדה ממול אם השארתם את הרכב ליד התצפית.

מאמרים וסרטונים בתחום הסנפלינג שאולי יעניינו אותך

שפצור תיק חבל

השימוש העיקרי של התיק הוא אחסון חבל בתוכו בקיפול לפריסה מהירה והיכולת לגלוש איתו כשהוא תלוי מתחתינו והחבל נפרס תוך כדי גלישה. בכדי להשיג זאת, מומלץ לשפצר לתיק את חבל החיבור כך שניתן לקשור אותו אלינו בלפחות שתי דרגות אורך: האחת מתחתינו בגלישה, והשניה יותר צמוד אלינו. \

גלישה עם תיק

גלישה עם תיק על הגב היא לעיתים בעייתית. תיק גב מעט כבד גורם למרכז הכובד שלנו לעלות ובגלישה במצוקים אנכיים או שליליים אנו נוטים להתהפך. צורה מאוד לא נוחה לגלוש.
אז מה ניתן לעשות?

מהו אורך החבלים המומלץ לרכישה?

מאמר על אורך החבלים המומלץ לקנות בישראל

קשר בקצה חבל

דיון על הצורך והבעיות בקשר בקצה חבל

הוראות יצרן

השימוש בשמינית  "או "מקצועיות מתחילה בהכרת הוראות היצרןמאת יערון עינב-פוזננסקיכל פריט ציוד מגיע עם הוראות יצרן; הוראות ההפעלה הנכונות של אותו הפריט. אך רובנו לא טורחים כלל לקרוא אותן. כמו שאנו בטוחים שאין לנו צורך בהסבר איך להפעיל מכשיר חשמל, כך אנו בטוחים שאין לנו...

גיידבוקים

הסבר מפורט, כולל תמונות, למסלולים טיול בנחלים מאושרים לגלישה בישראל

שפצור תיק חבל

השימוש העיקרי של התיק הוא אחסון חבל בתוכו בקיפול לפריסה מהירה והיכולת לגלוש איתו כשהוא תלוי מתחתינו והחבל נפרס תוך כדי גלישה. בכדי להשיג זאת, מומלץ לשפצר לתיק את חבל החיבור כך שניתן לקשור אותו אלינו בלפחות שתי דרגות אורך: האחת מתחתינו בגלישה, והשניה יותר צמוד אלינו.
\

קשר בקצה חבל

דיון על הצורך והבעיות בקשר בקצה חבל

גלישה עם תיק

גלישה עם תיק על הגב היא לעיתים בעייתית. תיק גב מעט כבד גורם למרכז הכובד שלנו לעלות ובגלישה במצוקים אנכיים או שליליים אנו נוטים להתהפך. צורה מאוד לא נוחה לגלוש.
אז מה ניתן לעשות?

הוראות יצרן

השימוש בשמינית  "או "מקצועיות מתחילה בהכרת הוראות היצרןמאת יערון עינב-פוזננסקיכל פריט ציוד מגיע עם הוראות יצרן; הוראות ההפעלה הנכונות של אותו הפריט. אך רובנו לא טורחים כלל לקרוא אותן. כמו שאנו בטוחים שאין לנו צורך בהסבר איך להפעיל מכשיר חשמל, כך אנו בטוחים שאין לנו...

מהו אורך החבלים המומלץ לרכישה?

מאמר על אורך החבלים המומלץ לקנות בישראל

× ללחוץ עלי לפרטים